Osmakligt, sa Bill. Hotfullt, sa Bull.

Karlstadpartiets talesperson Peter Sörensen beväpnad med en Super Soaker. Vid fototillfället utan vatten i.

Karlstadpartiets kampanjvykort för ett Skutberget utan Mumin, staket eller entréavgifter, med den kaxiga rubriken “Don´t f**k with Skutberget” och ett foto på en tuff liten tjej med rosa baddräkt, simglasögon och en vattenpistol går som smör i solsken. Redan har över ett tusental personer nappat på möjligheten att få säga vad de tycker om kommunens planer direkt till kommunstyrelsen ordförande Per-Samuel Nisser (M).

Kortet är framtaget så att alla som vill se ett fortsatt fritt och öppet Skutberget, utan stängsel och avgifter, ska kunna skriva under det, frankera det och skicka in det. Oavsett vilket parti hjärtat klappar för eller vad man röstade på i kommunalvalet, förklarar Peter Sörensen, politisk talesperson för Karlstadpartiet.

Reaktionerna från de styrande politikerna har inte låtit vänta på sig. I VF kunde vi här om dagen läsa hur Per-Samuel Nisser (M) ondgjorde sig över kampanjens utformning och kallade den “osmaklig”. Och på sociala medier har flera av hans kollegor i den styrande blågröna majoriteten hakat på. “Fel att utnyttja barn med krigsleksaker i politiska dialoger”, säger t ex Per-Inge Lidén från Miljöpartiet. Och vi får anta att han syftar på vattenpistolen. Och i NWT ondgör sig en insändarskribent och kallar kampanjen “hotfull”.

Tummen ner för staket och avgifter på Skutberget. Ute på Skutberget går kampanjvykorten som smör i solsken.

–Personligen tror jag att man måste anstränga sig ganska rejält för att uppfatta budskapet som särskilt hotfullt. Men hur man väljer att uppfatta och tolka ett budskap varierar naturligtvis från individ till individ. Insändarskribentens starka reaktion måste dock i detta fall sannolikt ses i ljuset av en meningsskiljaktighet i sakfrågan. säger Peter Sörensen.

–Målgruppen för kampanjen, dvs dem som liksom oss ogillar kommunens planer, tycks dock se annorlunda på saken. De tycks snarare anse att det är politikernas planer på en privatisering av Skutberget som är osmakliga och hotfulla. Sedan artikeln publicerades har nämligen efterfrågan på kampanjvykorten tagit än mer fart.

“I ett demokratiskt samhälle ska invånarna känna delaktighet och inflytande genom att de kan vara med och påverka och känna att deras åsikter tas på största allvar. Vi vill öka möjligheten för Karlstadborna att aktivt delta i samhället och känna att det finns möjligheter att kunna påverka sitt liv och vardag.”
Ur Karlstad kommuns strategiska plan

–I kommunens strategiska plan skriver man att invånarna ska känna delaktighet och att deras åsikter ska tas på största allvar. Men när medborgarna sedan reagerar och hör av sig, som de ju faktiskt gör t ex genom att skicka in de här vykorten, så vägrar de styrande politikerna att lyssna. Det är en märklig inställning som knappast stärker förtroendet för politikens företrädare, avslutar Peter Sörensen.