Kommer att begära laglighetsprövning av beslutet att stoppa interpellationerna: ”–Det strider mot kommunallagen!”

–Kommunfullmäktiges beslut strider mot kommunallagen, säger Peter Sörensen (KPL)
Karlstadpartiet avser att begära en laglighetsprövning av kommunfullmäktiges beslut att inte låta tre interpellationer från partiets fullmäktigeledamot Peter Sörensen framställas. Orsaken? Beslutet saknar stöd i och står i strid med kommunallagen.
När kommunfullmäktige i torsdags fattade beslut om att inte låta tre interpellationer från Peter Sörensen framställas så bröt man mot kommunallagen. De motiv Linda Larsson (s) anförde i sitt yrkande – ”för omfattande”, ”för resurskrävande” och ”inte politiska” saknar stöd i kommunallagen.
–De krav som kan ställs på en interpellation framgår av kommunallagen 5 kap §§ 59-63. Några andra krav än dessa får inte anföras som motiv för att inte låta en interpellation framställas, förklarar Peter Sörensen.
–Här har jag, för att få både hängslen och livrem i tolkningen, idag på förmiddagen varit i kontakt med Jan Turvall som är lektor och expert på förvaltningsrätt, kommunalrätt och offentlighet/sekress. Turvall är en av Sveriges flitigast anlitade experter och han har medverkat i mängder av utbildningar både på för kommuner och för riksdagen, fortsätter Sörensen.
——————————————————————————–
TABELL: Kraven som ställs i kommunallagen är följande:
– SKA ha ett bestämt innehåll och vara försedda med en motivering
– SKA avse ämnen som hör till fullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning. De får dock inte avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild
– BÖR ställas endast i angelägenheter av större intresse för kommunen eller regionen
————————————————————————————————————————
Uppfyller samtliga lagkrav
–Samtliga dessa krav är uppfyllda för alla de tre interpellationerna och något lagligt motiv för att de inte ska få framställas finns inte, menar Sörensen
Larssons yrkande bröt mot 5 kap § 62
Även om kommunen skulle få gehör för argumentet att de får fatta beslut på andra grunder så bryter man ändå mot kommunallagen 5 kap § 62 där det tydligt står att ”fullmäktige beslutar UTAN föregående överläggning om en interpellation får ställas”.
–Här tillät ju presidiet under ordförande Monica Gundahl (s) sin partikollega, tillika kommunstyrelsen ordförande Linda Larsson (s), att kliva upp och hålla ett långt anförande om varför hon och det rödgröna tyckte att interpellationerna inte skulle få framföras. Hon fick, utan att Gundal ingrep, gå upp och göra detta yrkande inför alla tre besluten. Det var ju en rejäl överläggning som fick äga rum. Det står klart och tydligt i direkt strid med kommunallagen. Det i sig gör, oavsett övriga argument, att beslutet fattats under olagliga former, säger Peter Sörensen.
–Gundal kan heller inte hävda att hon inte kände till den lagtexten. För när jag sedan begärde ordet för att bemöta Larsson agerande började hon nämligen tala om att det inte fick förekomma debatt. Den lagen gällde tydligen bara mig och inte Linda Larsson. Och när jag ifrågasatte om det ens är lagligt att göra så svarade Gundal, i strid med kommunallagens 5 kap §62, att det var det, fortsätter Sörensen.
–Såvitt jag förstått det är det bara kommunfullmäktiges ordförande som har laglig rätt att yttra sig om laglighetsbedömning av ställda interpellationer. Och som ordförande får man bara fatta beslut på laglig grund. Gundahl verkar, trots över 30 år i kommunpolitiken, dåligt påläst om kommunallagen, säger Peter Sörensen
I skrivande stund är protokollet från fullmäktigemötet ännu inte publicerat. Så snart det är det kommer vi att skicka in en begäran om laglighetsprövning till rätten.
——————————————————————————–
FAKTA: Kommunallagen 5 kap 59-62 §§
59 § Interpellationer får ställas av ledamöterna och riktas till ordföranden i en nämnd eller en fullmäktigeberedning samt till de förtroendevalda i övrigt som fullmäktige bestämmer. Fullmäktige får besluta att interpellationer får ställas endast till sådan förtroendevald som anges i 4 kap. 2 § första stycket.
60 § Interpellationerna ska ha ett bestämt innehåll och vara försedda med motivering.
61 § Interpellationer ska avse ämnen som hör till fullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning. De får dock inte avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild. Interpellationer bör ställas endast i angelägenheter av större intresse för kommunen eller regionen. Lag (2019:835).
62 § Fullmäktige beslutar utan föregående överläggning om en interpellation får ställas.
63 § Fullmäktige får besluta att ordföranden i en nämnd får överlåta besvarandet av en interpellation till en av fullmäktige utsedd ledamot i styrelsen för en sådan juridisk person som avses i 10 kap. 2-6 §§ eller till ordföranden i styrelsen eller annan nämnd i ett kommunalförbund som kommunen eller regionen är medlem i. Lag (2019:835).
——————————————————————————–
