Färjestad vs kommunalval 10-0

Money talks. Och kommunalval, kommunal partipolitik och lokaldemokrati walks konstaterar Peter Sörensen.

Kommunalvalet handlar om hur vi vill att vårt lokalsamhälle med äldrevård, skola, barnomsorg, socialtjänst, stadsplanering mm mm ska skötas de kommande fyra åren.

Det är en verksamhet som omsätter drygt sex tusen miljoner per år, sysselsätter närmare 8000 personer och som i grunden påverkar allas våra dagliga liv. Och där nio olika partier representerade i kommunens högsta beslutande organ – kommunfullmäktige – lagt ner många, många timmars arbete på att presentera budgetförslag och partiprogram för väljarna inför kommunalvalet.

Inför kommunalvalet var det dock i det närmaste omöjligt att få de lokala mediakanalerna (NWT, VF, SR och SVT) att rapportera om innehållet i vårt eller de andra kommunpartiernas partiprogram. Jag är övertygad om att de andra åtta partierna precis som vi skickade informationen både digitalt och i tryckta versioner till alla redaktioner.

Hockeyfeber. Och det journalistiska intresset och mediautrymmet är plötsligt gränslöst.

Men. Det fanns tyvärr varken utrymme eller resurser till det hävdade mediarepresentanterna unisont. Hur skulle det se ut om vi skulle skriva om allt från de olika partierna, kommenterade en journalist. Så man skrev om i princip inget.

Men. Nu är valet över. Och hockeysäsongen börjar. Nu finns det plötsligt hur mycket tidningsutrymme och resurser som helst. Helsida efter helsida och separata bilagor med inträngande reportage, personporträtt och spekulationer om Färjestad och säsongen som väntar. Den journalistiska uppmärksamheten vet inga gränser. För nu, NU handlar det om viktiga grejer.

Tänk om valet rönt samma uppmärksamhet som hockeypremiären?

Det är, sett ur ett litet lokalpartis synvinkel, en märklig medial prioritering. Den är svårbegriplig och, uppriktigt talat, ganska nedslående. Kanske är det helt enkelt så att demokratin kräver för mycket journalistiskt engagemang (läs – är för dyrt) att skildra. Och för att den inte genererar nog med klick och säljer nog med reklamplatser.

Money talks helt enkelt. Och kommunalval, kommunal partipolitik och lokaldemokrati walks.

Hälsningar,

Peter Sörensen
Politisk talesperson

PS. Med det sagt vill jag önska Färjestad stort lycka till den kommande säsongen. Forza FBK! Och forza lokaldemokratin! DS