Frågor rörande hanteringen av kommunens kostnader för Karlstad Innovation Park åren 2013–2025

INTERPELLATION till kommunstyrelsens ordförande Linda Larsson (s) 11 april 2025

Frågor rörande hanteringen av kommunens kostnader för Karlstad Innovation Park åren 2013–2025

Karlstad Innovation Park, som är en ekonomisk förening, bildades såvitt jag kunnat läsa mig till år 2014 efter ett beslut i kommunfullmäktige. Till grund för beslutet låg, läser jag i beslutet, en skrivelse från Per-Samuel Nisser (m), Peter Kullgren (kd), Per-Inge Lidén (mp), Niklas Wikström (fp) och Henrik Lander (c) daterad den 18 augusti 2011.

Ur beslutet i kommunfullmäktige, daterat 2014-02-20, läser jag vidare bl a:

  • Förslag till etablering av Karlstad Innovation Park inklusive den föreslagna budgeten godkänns
  • Karlstad Innovation Park ekonomisk förening bildas
  • Kommunledningskontoret får i uppdrag att fortsätta dialogen med Landstinget i Värmland och Region Värmland avseende de båda organisationernas medverkan i Karlstad Innovation Park
  • Kommunstyrelsen ges mandat att besluta om slutlig finansiering inom sitt totala anslag, inklusive medel för oförutsedda behov samt utvecklingsanslag

När jag tagit del av rapportering i media och därefter fördjupat mig i vilka kostnader kommunens engagemang i Karlstad Innovation Park (KIP) medfört väcker det hos mig en rad frågor som jag hoppas att kommunstyrelsens ordförande kan hjälpa mig att bringa klarhet i.

  1. Under punkten 1 i beslutet som fattades i kommunfullmäktige nämns en budget. Hur såg den budgeten ut och vilka kostnader skulle kommunen enligt den stå för?
  2. Som jag förstått det byggde upplägget på att KIP skulle samfinansieras. Vilka var de andra medfinansiärerna, på vilket sätt skulle kostnaderna och riskerna fördelas och hur och när fattades beslut om dessa villkor?
  3. Såvitt jag kunnat läsa mig till uppstod tämligen omgående ekonomiska problem för KIP som innebar att man inte klarade av att betala hyran för sina nya lokaler. Lokalerna hade hyrts av Teknik- och fastighetsförvaltningen och sedan hyrts i andra hand av kommunledningskontoret, som sedan hyrt dem vidare till KIP. När började dessa problem, vad berodde de på, vilka belopp handlade det om 2014 och 2015 och hur hanterade kommunledningskontoret i egenskap av såväl medfinansiär som hyresvärd detta problem?                               
  4. År 2016 var kostnaden för lokalerna ca 5.000.000 kr per år. Då valde kommunledningskontoret att skriva ett nytt hyresavtal med KIP där man satte ned hyran med 1.400.000 kr för år 2016, 1.000.000 kr för år 2017 och 750.000 kr för år 2018. Vad var bakgrunden till att kommunledningskontoret skrev om avtalet på detta sätt?
  5. När man studerar siffrorna för dessa år framgår det att KIP inte ens klarade att betala dessa reducerade hyror. 2016 betalar man enligt de uppgifter jag fått ingen hyra alls. 2017 och 2018 ökar man sin hyresskuld med ytterligare 4,3 mkr. Och på den vägen fortsätter det. Men istället för att dra i handbromsen fortsätter, såvitt jag förstått det, kommunledningskontoret att täcka upp för kostnaderna, som nu vuxit till tiotals miljoner kronor. De första åren hanterades kommunledningskontorets del av hyresinbetalningarna såvitt jag förstått det som en skuld, dvs en fordran på KIP. Men år 2021 hade de, erfar jag, vuxit till så stora belopp att KIP hotades av konkurs. Då valde kommunledningskontoret, läser jag i en artikel i VF, att skriva av skulden för att rädda KIP från konkurs. Och i och med att fordran avskrevs förvandlas den till en kostnad för skattebetalarna, och i kommunens bokföring. Hur stort var beloppet som skrevs av, vem fattade beslutet och hur finansierades det?
  6. Efter 2021 fortsatte KIPs problem med att betala hyran. Ändå fortsatte man att utöka lokalerna med ännu fler ytor. Och 2022 satte kommunledningskontoret än en gång ner hyran. KIPs nya hyra blev nu 2.800.000 kr per år medan kommunens – och skattebetalarnas – kostnad för lokalerna nu ökat till 6.000.000 kr per år.
  7. I slutet av 2024 beslutade sig kommunledningskontoret till slut för att säga upp hyresavtalet med KIP. Och man beslutade att TFF ska säga upp avtalet på lokalerna. Hur stora kostnader kommer kommunen, när hyresavtalet avslutats, totalt att ha haft för dessa lokaler sedan starten 2014 och hur mycket har KIP betalat i hyra?
  8. Hur stora har kommunens övriga kostnader för projektet varit, för medfinansiering, renovering och iordningställande av lokaler mm åren 2014-2025?
  9. Trots att den totala summan som kommunen fått täcka upp rörande KIPs oförmåga att bära sina egna kostnader sannolikt hamnar i spannet 30-40 miljoner, och att dessa sannolikt avviker rejält från den budget vi fattade beslut om år 2014 kan inte påminna mig att vi vid ett enda tillfälle diskuterat detta i kommunfullmäktige. Varför har denna fråga, de stora beloppen till trots, inte lyfts till diskussion och debatt i kommunfullmäktige?

För Karlstadpartiet Livskvalitet

Peter Sörensen

LÄNK: Utskrivbar pdf-version av interellationen